Blåbär i present

Tack Pia o Mats för en fin överraskning och present, så glad jag blev när ni hade plockat två liter blåbär till mig på morgonen. En omtanke som värmer gott !!!

Foto

Blåbärspaj, recept Dansukker

Jag använde råsocker och dinkelmjöl istället 😉 ;-), så går det när jag läser recept, följer dem till punkt och pricka, nej gör gärna egna justeringar. Som Anna sa om recept, de är provisoriska, ett uttryck som jag tycker mycket om!!!

6-8 port

Ingredienser

4 1/2 dl vetemjöl
150 g smör
1 msk Dansukker Strösocker
1 tsk Dansukker Vaniljsocker Fairtrade
1 krm salt
3 äggulor
1 msk vatten

Fyllning
3 äggvitor
1 dl Dansukker Strösocker
1 msk Dansukker Vaniljsocker Fairtrade
1 liter blåbär

Garnering
Dansukker Florsocker

Blanda samman ingredienserna till degen. Tryck ut degen i en springform, 24 cm i diameter. Vispa äggvitorna till fast skum. Tillsätt socker och blåbär. Häll blandningen i skalet och grädda mitt i ugnen i 175° i cirka 45 minuter. Dofta över lite florsocker vid serveringen. Servera gärna lite lättvispad grädde till.

4 thoughts on “Blåbär i present

    • Ja visst är det ett lite annorlunda recept, det var därför jag fastande för det. Dessutom kändes pajen enkel att göra. Den är mycket god, särskilt när den är nybakad och mer spröd i marängen. Eftersom jag är något av en pajälskare, så kan jag njuta av den när den mognar och ändrar karaktär något från den alldeles nybakade 😉

  1. Hej!

    Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

    Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

    För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Med vänlig hälsning,

    Emilie
    Hittarecept.se

Kommentera

