Det kan vara snårigt

Det kan vara snårigt i tankarnas värld och vad vi vill uppnå. Ganska länge brottades jag med begreppet jämlikhet, visst lät det bra – det skulle inte göras någon skillnad mellan någon, alla skulle få, alla var lika bra (kanske inte lika tvärsäkert dåliga ;-)) och lika mycket värda! Men någonstans rimmade det illa mellan tanke och hjärta, ideal och erfarenheter. Glappet ökade liksom irritationen för varje gång någon manifisterade begreppet ”Jämlikhet” och som jag upplevde det – med blicken stirrande ”Du ska inte tro att du är någon eller något”!

Så en eftermiddag, när solen stod i väster och vi hade samlats för fika och trevlig samvaro. Vi pratade lite hit och dit, delade erfarenheter och funderingar och inte helt oväntat så kom det tystnande slaget – det ska vara jämlikt. Från mitt inre kom då äntligen frågan – om du ligger på operationsbordet och din blindtarm har tagits ut och såret ska sys igen, hur vill du då ha det? Operationen har standardiserats – det ska användas 6 stygn för att lappa och laga varken mer eller mindre – men det visar sig att du skulle behöva 7 stygn för att  kunna bli hel igen? Hur vill du ha det – någon behöver kanske bara 5 stygn, en annan 6 stygn och du behöver 7 stygn? Då kände jag mig övertygad – nu förstår jag att det i min värld handlar om att kunna använda begreppet,  inte förklara det som om det lever ett eget liv efter ordkunskapens definition.  Att förstå, känna i hela kroppen att nu hittar jag ett sammanhang och en pusselbit, är viktigt.

Kommentera

