Oförsvarbart

Torkade dillkronor

Torkade dillkronor – foto anneli wiberg

Det känns oförsvarbart att inte ta hand om mat på ett bra sätt, att slänga mat bara för att bäst datum har gått ut eller slänga utan reflexion. Jag känner mig djupt olycklig, när jag läser hur mat slängs i butiker, då bäst föredatum är på väg att gå ut. Helt färska och ärbara varor som kött och grönsaker slängs efter regler och rutinmässigt. Den som känner att det här är fel kan kanske inte heller påverka utan att bryta mot reglerna. Hur lätt är det inte att i längden bli ”avtrubbad” som kännande och reflekterande människa i sådana system?

Till Börjes i Tingsryd läggs vakuumförpackad korv, kyckling, ost mm i ett fack med nedsatt pris. Där tittar jag i början av veckan för att köpa t ex kalkonkorv som jag själv äter stekt eller grillad och som jag med glädje delar med hundarna som njuter i fulla drag. Om jag inte använder korven direkt, så läggs den i frysen för ett bättre tillfälle att använda.

I min värld känns det inte fel att priset är nedsatt, jag har inget problem med att försöka hushålla. Ändå dyker det upp en bild då och då som beskriver mig som en ”fattigpensionär”, ovårdad i håret, småtrasiga kläder som sannolikt är köpta på secondhand, rotandes i ”avfall” efter mer välbärgade personer som har en annan måttstock för kvalitet! ;-).

Ibland smyger jag mig fram till facket i kyldisken för att botanisera bland utbudet. Hur kommer det sig att det kan vara så tudelat inom mig. Å ena sidan upplever jag värdighet och respekt för djur och natur, att ta tillvara, å andra sidan kan jag i jämförelse med andra människor uppleva mig som en trashank. Det senare – själva jämförelsen – gör mig ledsen, får mig att känna mig bortkommen och annorlunda. Tårarna tränger fram under ögonlocken, det är inte så jag menar, när jag försöker ta tillvara. Ändå känns det som om den som kan eller vill betala för sitt ”värde” som människa är vackrare än jag, märkligt!

Framför brasan, med den tillvaratagna korven till ett lägre pris efter bäst föredatum, så känns ändå stämningen påtaglig. Någonstans kommer naturen inom mig till tals, min förmåga att finna mat för dagen, god mat, att tillaga den, njuta av den framför brasans sken tillsammans med förväntansfulla vovvar. Där tar lugnet och stillheten plats. En annan verklighet får mig att känna mig levande och närvarande.

Tack Emil Wikman för ditt inlägg på facebook om – Butikens satsning: utgången mat

3 thoughts on “Oförsvarbart

  1. Känner som du kära bloggsyster!! Jag tror att den dubbla känslan som du beskriver bottnar i en rädsla för att bli dömd av andra och att bli bedömd som ”inte lika bra”… 😦

    Efter att jag i våras gick en kurs i ”livsmedelshygien” och där fick lära mig att t ex mjölk som förvaras i 8 grader (normal kylskåpstemperatur) håller så som det står på förpackningen, men om man sänker temperaturen i kylen till 4 grader så håller mjölken i 3 veckor så har jag gjort det med följd att jag numera slänger mindre mat! Det mesta man normalt förvarar i sin kyl mår bra av den kyligare temperaturen och håller mycket längre!! Dock inte grönsaker – dem får man vara noga med att förvara i grönsakslådan och/eller där det är som minst kallt, oftast längst ner.
    Förresten: sen jag blivit medveten om det här med temperaturen så har jag uppmärksammat att åtminstone mataffärerna här i Avesta har väldigt kallt i sina kylar, så att köpa matvaror som närmar sig bäst-före-datum är nog inga problem under förutsättning att transportkedjan också varit riktigt kall, men det kan man ju aldrig veta..! Det har hänt – speciellt på somrarna – att mjölken varit dålig innan datumet gått ut…

    • Intressant med din feedback kring temperatur och förvaring. Jag funderar också på det du berättar om grönsaker och frukt. Det är bara när det är som varmast under sommaren som jag förvarar grönsaker i kylens grönsakslåda liksom frukt under framförallt augusti – september månad då de här små små flugorna invaderar och letar sig fram till frukt och grönt som lag ”låser in” dem i kylen ;-). När vi seglade lärde jag mig av ett annat par som seglade att förvara frukt och grönt i en korg som bands fast längs med relingen. Vilka smakupplevelser det blev, så mycket annorlunda än då de hålls svala och kalla. Tack för din feedback, det finns så otroligt mycket att fundera över, när det gäller mat och råvaror!

  2. Det är sant som du skriver att frukt och grönt helst inte ska förvaras i kylen. ”Förr i världen”, d v s när jag var typ tonåring så ar det ju vanligt att man hade en ”sval” där det var betydligt varmare än i kylen och där man förvarade frukt och grönt. Antar att ”man” (vilka ”man” nu är…) bara fortsatte att förvara dem i kylen när det blev omodernt med sval..! Ful ovana alltså! 😛

Kommentera

