Ögat vill mer än magen tål?

Anneli Wiberg

Anneli Wiberg

IMG_2619

Foto Anneli Wiberg

IMG_2681

Anneli Wiberg

 

Jag funderar över hur djup konflikt jag kan uppleva mellan å ena sidan det som ögat, och kan det vara hjärnan, uppfattar och vill återspegla, å andra sidan hur jag i min kropp upplever något som fångar min uppmärksamhet och förtjusning. Då dyker  några ord upp – öga och mage – och jag undrar om detta är ett ordspråk som håller på att komma till tals ;-)? Efter lite ”smaskande” i munnen fram och tillbaka, så känns det som om hela ordspråket tagit form – Ögat vill mer än magen tål – för säkerhets skulle ”googlar” jag och får en nästan omedelbar bekräftelse genom Svenska ordspråk – Wikiquote 😉 ! Konstigt vanligtvis har jag använt uttrycket, när menyn eller ett uppdukat bord med flera härliga rätter lyser vackert inbjudande, och inser att jag kommer inte kunna äta allt det som ”ögat” vill ha!

När jag håller på att måla så vill ”Ögat” återskapa det som jag tror att jag ser, ställer krav på mig och känner sig missnöjd, när alla detaljer inte återges. Men min ”Mage”, min upplevelse och kanske intuition säger något annat, att jag vill kunna följa färgerna och formerna med inre känsla och närvaro ;-). Stunden då jag kände att jag – skapade – upplevde lust och lek flöda genom mina färger och fingrar, bar på ständiga perspektivbyten. Återkoppling skiftade mellan långt och kort håll, känslans betraktelse och ögats måttstock. Visst är det märkligt, jag skakar på huvudet, hur kommer det sig att det kan verka vara antingen eller att det saknas samspel mellan ögat och magen ;-)?

Det finns ett annat ordsrpåk som jag upptäcker genom Svenska ordspråk – Ögonen är själens spegling – hm, hm, hm, hm? Oj här känns det som om jag närmade mig något som skapar inre spänningar, kanske rent av den konflikt som jag kan uppleva?

Oavsett mina funderingar känner jag mig otroligt glad och lycklig – just nu – över att  kunna känna lust och leka med mina färger, fånga en inre upplevelse som, utan ögats ”måttstock”, får mig att känna mig stolt och fortsatt nyfiken ;-)!

Dessutom har jag blivit tipsad om en intressant konstnär Ulf Trotsig och en konsthall som fick min själ att blomma -Vida Museum, Borgholm. När jag ser bilderna är det något speciellt som väcks till liv inombords – minnen från Skagen och konsthallen Arken utanför Köpenhamn manar fram än mer energi ;-). Vinden, dofterna, känslan, arkitekturen,  färgerna, havet ….

Kommentera

