Går det att tvä…

Går det att tvätta håret med grönsåpa? Ja, den här briljanta idén fick jag häromdagen, när jag efter ett tag hade funderat på alla tillsatser som finns i schampon vare sig de består av sk naturprodukter eller ej. Finns det verkligen inte ett schampo som bara kan bestå av ett fåtal ingredienser som t ex tvål?

I tanken hade jag kommit till en återvändsgränd, det kändes tydligt, för frustrationen och skräcken växte, jag kommer inte att kunna komma på en lösning! Jag visste att nu får jag droppa ”problemet”, eftersom jag har kommit in på fel spår ;-). Hjärnan kändes alldeles stum, för liten och för trång, den hade börjat bulta och satt stresshormornerna i rörelse.

En stund senare så står jag åter vid handfatet, tittar in i spegeln och plötsligt så dyker en annan situation upp – utan någon som helst föraning –   till hundarna använder jag såpa efter rekommendation från deras hårfrisör. Här ska inte användas något som kan skada framförallt deras hud, naturprodukter in på bara skinnet gäller här ;-)!

Det är dessutom en ljuvlig doft som kan fångas upp genom näsan, när de är nybadade, och pälsen känns otroligt ren och fin. Nästa gång det blir dags att tvätta mitt hår, ja då är det såpan som kommer att tas fram för att testas. Först då kommer jag att läsa innehållsdeklarationen, för just nu vill jag bara njuta av hur idén kom till mig och att den verkar otroligt bra 😉 😉 ;-).

Nu blev jag så nyfiken att jag absolut inte kunde vänta med att läsa på innehållsförteckningen på Grumme grönsåpa;

Förtvålad tallolja – nu blir jag nyfiken. ”Googling” är min räddning, när här och nu gäller ;-). Jag söker på tallolja och klickar mig vidare – Råtallolja – Wikipedia:

”Råtallolja är en biprodukt vid tillverkning av pappersmassa enligt Kraft-eller sulfatprocessen. Råtallolja utvinnes ur sulfatmassaindustrins restavlutar och utvinningen går så till att råtallsåpa, bl.a. bestående av natriumtvålar av organiska syror, först avskiljs i luttankar vid indunstningen av den förbrukade kokvätskan – den så kallade svartfoten.” …

Oj, oj, oj hur bra låter detta i mina öron? Nja just nu känner jag mig långt borta från någon form av naturprodukt! För stunden råder det undantagstillstånd. Jag upplever det som om jag befinner mig i ett mjölkvitt ingenmansland – öde och nästan dödstyst – endast en svag puls och utdragen andning berör och fångar mig i sin närvaro. Beskrivningen av hur råtalloljan utvinns upplever jag som om skogens guld – trädstammarna – fullständigt bryts upp i sina minsta beståndsdelar med våld fysiskt och kemiskt. Var finns känslan – är det beskrivningen som saknar känsla eller är det både och?

Finns det en enklare beskrivning som bättre kan återge hur ”vi” tar hand om trädstammar och sådant som vi kan ta tillvara. Eller söker jag en beskrivning som inte skrämmer mig lika mycket just nu, som inte förmedlar en renodlad teknisk beskrivning. Jag bestämmer mig för att googla på ”Såpa” och återigen tar jag mig till wikipedia;

Om såpa och tillverkning – Oljor från animaliskt fett (svål – biprodukt från slakterier) ger gul såpa, så även oljor från barrträd (tallolja – biprodukt vidpappersframställning), medan olja från hampa (hampfrön – biprodukt från reptillverkning) ger grön såpa. Den grönsåpa som i dag förekommer i handeln är dock gjord på tallolja, som har färgats grön och parfymerats.

Återigen hittar jag tillbaka till min nyfikenhet och längtan efter att få vara här och nu i en naturromantisk ”verklighet”. Ett möjlkvitt ingenmansland blir återigen levande och jag befinner mig i en skog där små hål i träden får oljan att rinna ut ur trädet, samlas upp i små skålar, medan fåglarna kvittrar och barrskogens dofter bara är. Jag smyger sakta fram, för att inte störa och förstöra, känner varsamt hur min fötter tar mark och mina händer med en strykning mot trädens bark säger tack!

När jag nu anar eller önskar att såpan kan vara en naturprodukt som kan ha en lägre grad av ”förädling”, så söker jag vidare via nätet och hamnar på Shenet. Här känner jag mig mer hemma, mer trygg och närmare naturen genom sättet att beskriva och berätta om just ”Såpan”.

– Bry er inte om att turbanen är vit, såpan kan vara tagen på kredit (Turkiskt ordspråk)

Tradition • Tvål- och såphistoria
I Sverige hobbytillverkas inte såpa lika mycket som tvål eftersom råvarona kaliumhydroxid och stark alkohol är svåra att få tag på. I USA är det lättare och där har Catherine Failor gett såptillverkningen en viss popularitet. Några av hennes grundrecept har samlats för sig.
Framställning Såpa är fettsyrors kalisalter – de bildas när kaliumsalter som kalilut får verka på oljor och fetter. Till skillnad mot natriumsaltet tvål måste såpa alltid varmröras, d.v.s. det krävs några timmars kokning av massan. Industriellt framställd grönsåpa färgas och både gul och grön såpa bleks.
Beskrivning 1901 års svenska farmakopé beskriver såpa (Sapo kalinus venalis) sålunda: ”Gulbrun, halvgenomskinlig, mjuk och för känseln hal massa, med svag, icke oangenäm lukt”. Dagens såpa är gul av de ingående oljorna; förr kunde den också vara grön av hampoljan. Amerikanska hobbykokare gör såpor i alla färger; se t. ex. Failors såpa. Konsistensen kan vara från flytande till en fast mjuk massa.
Såpa hör till de anjonaktiva tensidernaMolekylerna har en vattenlöslig-fettavvisande och en fettlöslig-vattenavvisande del. I den vattenlösliga delen är den ytaktiva kaliumjonen negativt elektriskt laddad – det är detta som gör håret flygigt.

Även om Shenet ger en beskrivning som i sin helhet känns bättre, så upplever jag ändå en viss ”skärpa” som tar tag i mig på ett sätt som gör ont – Såpa är fettsyrors kalisalter! Det som ändå får taggarna att släppa taget är att det går att tillverka såpa på hobbynivå och att det finns skillnader mellan denna tillverkning och den industriella. Jag känner mig glad och som om min envishet att söka vidare – om än utan karta och kompass – har lett mig fram till en njutbar källa.

När jag så läser att – det är detta som gör håret flygigt – så hoppar jag av lycka, ja jag visste någonstans att såpa kan användas som hårtvättningsmedel och det visar sig också att det har varit vanligt att använda såpa för hårvård (Shenet):

Såpa var det vanliga hårtvättmedlet i Sverige fram till 1900-talets början, med rykte om sig att minska håravfall. Som alla tvålschampon bildar det kalksalter som gör håret torrt och matt och kräver en neutraliserande eftersköljning med något surt sköljmedel.

Så härligt det känns just nu framför brasan som sprakar och värmer, ljusen som fladdrar stillsamt och stormen Sven som drar längs husknutarna. Så mycket mer jag förstår och har upptäckt. Nu är försöket med såpa som schampo inte långt borta, kanske redan i kväll ;-). Som balsam eller sköljmedel kommer jag att testa citronsaft eller någon eterisk olja för torrt hår. Jag gillar verkligen Shenet som hjälper mig att lägga pussel med min nyfikenhet som ”sökare”.

Hårvårdsmedel Shenet:

Torrt hår – Orsakas ibland av sol, väder och vind – mycket oftare av täta tvättar, föning, färgning, blekning och permanent. 
• Recept särskilt: Balsamoljeinpackning.
• Vattenutdrag: Brännässledekoktkamomilllinfusion ringblomsinfusion.

• Vax: Jojobavax.
• Olja: Jojobaolivricin.
• Eteriska oljor: Citronmelissfrankincensegeraniumlavendelpalmarosarosenträrosmarinsandelträylang-ylang.

• Övrigt: Karragenan.

One thought on “Går det att tvä…

  1. Den här kommentaren fick jag via facebook, mycket intressant; Kul att du vågar testa något nytt! Har inte testat såpa, men när jag slutade med schampo så använde jag till en början överfettat ren olivtvål utan tillsatser. Funkade kanon. Sedan trappade jag ned på tvålen efterhand och började att tvätta noga enbart med vatten. När håret vant sig vid detta och börjar balansera sin talgproduktion så behöver du aldrig mer använda produkter på håret överhuvudtaget. Bara ett tips om du vill ”bli naturlig”. Har använt enbart vatten nu i snart två år, och har aldrig haft så fint och härligt hår, även när det var långt..

Kommentera

