Finns det änglar?

Vad vill den röda färgen berätta för mig - anneli wiberg

Vad vill den röda färgen berätta för mig – anneli wiberg

Nu har jag förstått att det är inte en fråga om de finns eller ej. Om jag vill möta och lära känna änglar, så får jag först bestämma mig för att de faktiskt finns. Jag har inga bevis och jag letar definitivt inte bevis. Istället kan jag uppleva en stark och intensiv inre känsla, när jag bestämmer mig för och öppnar mig för att änglar finns.

Tidningen free - din ledstjärna

Tidningen free – din ledstjärna

I min värld betyder det inte att en ”ängel” helt plötsligt hoppade fram och ropade hej, här är jag. Däremot kände jag mig dragen till en berättelse i tidningen ”Free” som handlar om änglar – ”Öppna dig för änglarnas hemligheter”. Prinsessan Märtha Louise och Elisabeth Nordeng berättar om just samspelet med änglar. Båda har sedan barnsben haft kontakt med änglar och driver skolan Astarte Inspiration i Norge.

Jag ler för mig själv, inte lustigt att journalister via olika medier har förmedlat en bild av Märta-Louise som lite spektakulär och knasig. Något annat som dyker upp, och som jag kanske nu kan förstå, är hur jag som ung och läsare av Damernas värld, Hänt i veckan, Hemmets journal m fl hos min farmor drogs till bilder och berättelser om just prisessan Märta Louise. Då förstod jag inte alls varför jag just fasicnerades av foton på barnet och den unga människan,  så levande och tilldragande – märkligt!

Nu känner jag mig inte alls förvånad att det är just Märtha Louise som berättar om änglar och möjligheten att återuppta en naturlig kontakt och samspel med barnets skyddsängel. I stunden betyder det oerhört mycket för mig att bara få nära mig upplevelsen av att jag har haft en skyddsängel som litet barn, som ung människa, som vuxen och även nu. Själva upplevelsen får mig att förstå att jag har haft en ”mamma” som älskade mig som barn, som ständigt fanns vid min sida även om jag har ”förlorade” den starka känsla som jag nu får möjlighet att uppleva.

foto anneli wiberg

foto anneli wiberg

Så mycket som förändras just nu – hur en föraktad och ensam bortbyting till barn helt plötsligt inte bara är smutsig, ensam och ratad utan också älskad. Jämte mig – som barn – kan jag nu uppleva något som strålar, värmer, lyfter upp mig och ser hur jag trampar runt i gyttjan. Mitt hjärta väcks till liv, växer till något mer än en mekanisk pump ;-). Röd, varm och kärleksfull färg börjar pulsera ut och in i genom hjärtat som om det vore ett nav eller blommors pollen och nektar.

foto anneli wiberg

foto anneli wiberg

Jag lyssnar och där är Solrosen som har något att berätta. Den visar mig sina klart lysande blomblad, vackert mönster av fröer, stammen som är hög, ihålig och stark, rötter som är – trots växtens proportioner  – korta och som ett litet glest nysta i nedstucket i jordens ytskikt ;-). Hur jag än försöker så förstår jag inte vad solrosen vill berätta för mig. Solrosen stampar och hoppar, viftar likt deltagare i charader. Min skyddsängel skrattar gott åt våra ansträngningar att förstå varandra. Ängeln ger inte uttryck för brist på tålamod, utan utstrålar lugn och tillitsfullt, det kommer att bli så bra så bra så!

Från artikeln i tidningen free – ”Öppna dig för änglarnas hemligheter”

page2image19104

KONTAKT MED HJÄRTAT

Lär känna hur hjärtat – där din sanning finns – pratar med dig. När du gör den här övningen, kom ihåg att vad som än dyker upp är det okej. Om det så bara är en skymt av en känsla eller en visshet har du utfört uppgiften. Acceptera den du är och det läge du befinner dig i just nu. Genom att öppna dig för kontakten med hjärtat kan du lättare öppna dig för kontakten med änglar, i och med att de också kommunicerar med oss genom hjärtat. Ju mer du lyssnar till din egen sanning, desto lättare blir det för dig att öppna dig för änglarna. Vilket språk använder du för att uppleva din inre sanning? Hör du ord eller toner? Ser du färger, ljus eller former? Känner du en känsla eller bara vet du? Får du en bestämd smak eller lukt till svar? Låt oss ta reda på vilket språk du använder i mötet med hjärtat:

• Sätt dig ner och andas med djupa andetag. Vid varje utandning lämnar du ifrån dig det du inte behöver av din egen och andras energi. Vid varje inandning andas du in dig själv.

• Lägg ena handflatan, eller båda, mot hjärtat.

• Känn efter var i kroppen du är närvarande.

• Fråga ditt hjärta om det finns något det vill säga till dig just nu. Vänta på svar. Återigen: Kom ihåg att det kan komma på vilket sätt som helst. Acceptera och gläd dig åt det som kommer, även om det bara är en kort glimt av något …

• Fråga om det finns någon speciell plats där du lättare kan komma i kontakt med hjärtat.

• Fråga om någon speciell tid på dagen är extra gynnsam för den här kontakten.

• Fråga hjärtat om vad du vill och lita på svaret du får.
• Tacka hjärtat för kommunikationen. Tacka din kropp. Tacka dig själv

för stegen du har tagit. När du är klar kan du öppna ögonen.

Poängen med den här övningen är att komma i kontakt med hjärtat på ditt eget sätt. Ditt sätt är unikt, vilket det än är.

Kommentera

