Mod som livslust

Så otroligt glad jag känner mig, när olika trädknoppar visas upp på facebook. Jag känner små små små elektriska kaskader över hela kroppen, leende står jag där och känner lycka ;-)!

Vinterknoppar, Årspraktika av B-M Hallbert

Vinterknoppar, Årspraktika av B-M Hallbert

Den virtuella floran; Träd och större buskar – vinterknoppar 

Artportalen – Rapportsystem för växter, djur och svampar

Jag längtar alltid efter dessa oskyldiga, rena och livsbejakande knoppar som varje vår har modet att på nytt födas och vilja vara här. Deras skönhet får mig att känna mig som ett honungsbi. Jag vill känna mig omsluten av allt vackert, bada i pollen och låta mig näras av allt ofattbart.

Med min längtan, kroppsupplevelse vill jag gärna förundras och lyssna till det som knopparna har att berätta för mig, liksom universum. Allt som inte kan rymmas inom tankens och ordens ”verklighet”. Att känna igen ett träd på sina knoppar – utan att med tanken identifiera det – kan få mig att hoppa av glädje och lycka. Det börjar som en svag svag vind som samlar sig och presenterar mig för en Al, en Hassel, en Björk m fl.  I mötet kan jag uppleva och känna vibrationer som sätter toner och smaker här och nu. ”Trädet” är inte bara ett träd, klassificerat enligt något system, en produktionsresurs, en nationell egendom utan unikt och något mycket mycket mer!

Kommentera

