Tvätta håret med Såpa – tallolja

Nu sitter jag här och funderar på hur blev det när jag tvättade håret med såpa? Jag är inte förvånad över upplevelsen, eftersom jag tidigare testat schampon som skulle vara rena naturprodukter (dyra sådana). Visserligen fick jag upp ett härligt lödder i håret men ganska snart tonade känslan ut av att håret gnuggades rent. Stråna kändes inte lika lena och medgörliga – rena – som vid schamponering ;-). Istället upplevde jag att hårstråna blev styvare och som om de slöt sig samman i buntar, dessutom nästan som om de skulle kunna stå för sig själva rakt ut ;-).

såpa på tallolja

såpa på tallolja

Visst är det som att bryta en vana och inlärda kännetecken – hur något ska vara för att i det här fallet vara rent. Samtidigt får jag nog också erkänna att doften av såpa i håret kändes främmande, även om jag tycker om doften av såpa vid städning. Då upplever jag att mina insatser är mödan värd, när golven skiner och doftar gott av såpa ;-). Nu förstår jag varför Jenny, med glimten i ögat, undrade hur mitt hår doftar efter mitt försök med såpa!

Det som gör mig nöjd med mitt experiment är ändå känslan av att försöka använda mer vänliga produkter för hår- och hudvård. Jag är helt övertygad om att det i längden inte är bra att oreflekterat köpa industriellt framtagna dunderkurer för renare, lenare, vitaliserande, lockande och pockande hårsvall. Det är mitt hår som jag ska ta hand om, inte ett hår som förväntas följa något ideal och vara bättre än alla andras. Hur kan jag känna omtanke och omsorg om mina hårstrå, min hud, min och andras hälsa, naturens välmående? Kanske känns det bra att uppleva mina handlingar som vackra?

foto anneli wiberg

foto anneli wiberg

Att jag inte är ensam om mina funderingar blev jag ganska omgående medveten om. Jag fullkomligt drog till mig andras erfarenheter och engagemang för en renare vardag. Visst känns detta märkligt, att inte behöva anstränga sig. Idag t ex dök det upp  – via facebook –  ett inlägg och en länk (se nedan – Därför ska du tvätta håret med vinäger)  med tips om just hårvård utan att använda Schampo.

”Vill du vara fin i håret och samtidigt må bra? Fimpa dyra schampon och gå istället till närmaste mataffär, föreslår en rörelse som förespråkar skönhetsvård på helt naturlig väg.” Därför ska du tvätta håret med vinäger – SVT Nyheter.  NoPoo är en rörelse som tar fasta på att inte använda ”skit” för att tvätta håret.

Nya idéer har gett inspiration och därför kommer jag att byta ut såpan och göra ett nytt försök att tvätta håret med andra ingredienser och kanske också tillvägagångssätt;  

– gnugga hårbotten med bikarbonat (själva gnuggandet är viktigt och behöver få ta  tid),

– skölj håret med äppelcidervinäger eller med en blandning av ägg, äppelcidervinäger och några droppar eterisk rosmarinolja.

Ps ”Tvätt, särskilt med basisk bikarbonat, påverkar hårets och hårbottens pH-balans. För att återställa denna är det bra att skölja håret med något surt efter tvätt.” Ds

foto anneli wiberg

foto anneli wiberg

Flera bra tips med värdefulla beskrivningar hittar jag på nopoo.se  En annan erfarenhet hittills är att det inte får bli krångligt, omständliga förberedelser,  eller kräva helt nya ingredienser som kommer att ta plats och riskera glömmas bort. I min värld behöver det vara lätt att bryta och byta vanor, att komma ihåg hur jag skulle göra. Bikarbonat finns hemma till brödbak liksom ägg och äppelcidervinäger. Eteriska oljor använder jag redan för att tillsätta dofter till t ex Sesamolja som jag använder för att smörja in huden med. Honung som också kan användas vid eftersköljning är något som vi alltid har hemma och här kan vi tala om något som verkar som  dunderkur i olika sammanhang ;-).

5 thoughts on “Tvätta håret med Såpa – tallolja

  1. Bikarbonat och äppelvinäger is da shit!! 😀 Jag känner folk som håller på med NoPoo och är supernöjda med resultatet!!
    Själv ”kämpar” jag med att göra slut på mina schampon och sen ska jag börja jag med!! 😀

  2. I Alvesta har jag ingen aaaaning om hur mycket snö det är, men här i Avesta är det väl ca 1 decimeter fluffig, vit snö! 😛
    Jag längtar verkligen till mina schampon är slut!! Vill så gärna börja med eget, hemgjort!! Jag tänker att jag ska använda mig av ägg som bas. Så här tänker jag: Vispa ett ägg, dela i två delar. Blanda i bikarbonat och honung i det ena (schampo) och äppelvinäger och kanske lite honung i det andra (balsam). I teorin blir det väääldigt bra!! 🙂 Det ska bli superspännande att testa! 😀 Om du testar får du gärna berätta vad du tycker!!

    • … att jag inte kan hålla reda på vad som är vad, liknar svårigheten att på rak arm skilja mellan vänern och vättern ;-). Jag får alltid säga högt, cykla vättern runt för att få koll på läget … jag återkommer gärna och berättar hur det går för mig – din teori att använda ägg både för schampo och balsam jämte honung kommer jag att testa 😉 … ha det gott !

  3. Det är du inte ensam om!! Det händer att vi får snigelpost hit som det står Alvesta på… Tur posten går efter postnummer och inte ortsnamn!! 😛
    Ser verkligen fram emot ditt omdöme vad gäller schampo men ägg, bikarbonat mm! 😀

Kommentera

