Bredbart smörgås-smör

Bredbart smörgås-smörÄr du trött på smör och Bregott som är stenhårt och omöjligt att breda på smörgåsen?Gillar du inte de konstgjorda margarinerna som är fulla med kemikalier?

via Bredbart smörgås-smör.

Vännen och bloggaren Anneli har testat att göra smöret i nutid. För Annelis del är ”Smörgås-smöre” ingen nyhet eller nytt påfund. Hennes mamma gjorde smöret till familjen och pappan verksam som bagare, konditor och kock använde det. Läs mer på – ekologiskt vegan ”smör” – på Anneli in Da Greenhouse!

Från bloggen;

Ekologiskt vegan”smör”

Idag har jag äntligen provat att göra vegan”smör”. Rent tekniskt är det ju margarin, men jag vill inte gärna kalla det för margarin eftersom vanligt, fabrikstillverkat margarin är något jag inte tar i med tång ens!

Detta däremot är hemgjort på ekologiska oljor och helt naturligt utan några som helst konstgjorda tillsatser! (Under förutsättning att Bjästflingor är schysst tillverkade, jag har aldrig hört något om det…)
2 thoughts on “Bredbart smörgås-smör

  1. Så där gjorde alltid min mamma när jag var ung och bodde hemma, och jag gjorde det sen när jag flyttat hemifrån! Ja, inte alltid förstås… men lite då och då! Ett tips som min pappa (bagare, konditor och kock) lärde mig var att först koka upp vattnet och låta det svalna, sen följa receptet så som det stod. Genom att koka vattnet förlängde man hållbarheten lite sa han.
    Nu har jag börjat göra eget NYTTIGT margarin för att dra ner på mjölkprodukterna lite och jag bloggade om det på min ”gröna blogg”: http://anneli-in-da-greenhouse.blogspot.se/2013/12/ekologiskt-vegansmor.html
    Det blev inte så tokigt det heller!! 😀

Kommentera

