Med tacksamhet – recept på Smålandskringlor

När facebook-vännen Lena delar med sig av en berättelse från hennes dag, så blev jag bara så varm i hjärtat! Att den dessutom handlade om kringlor – som jag med goda smakupplevelser från barndomen – kan längta efter, så kändes det även för mig som en mycket lyckad dag.

Från Lenas status;

”Nu beger jag mig iväg till en god vän för eftermiddagskaffe, men först skall vi baka smålandskringlor!! Älskar kringlor och är lycklig nog att ha ett ha ett bra recept i min ägo!! Jag frågade många personer, men alla sa: Gör si och så, men ingen hade ett skrivet recept!! Detta löstes genom att jag resolut placerade en väns mamma i mitt kök och så fick hon baka och jag skrev receptet. När hon kom till mjölet, började hon hälla fritt—STOPP—jag vill ha mått i dl!! Härliga minnen och dom blir jättegoda!!”

Recept till två av mina absoluta favoriter – smålandskringlan och ostkakan – fick jag skriva av. Jannes mor Anna hade i sina recept – något mellan tummen och pekfingret mått – på ingredienserna. Själv beskrev Anna att  recepten är ”provisoriska” ;-). Kringlorna har jag tyvärr inte lyckats få till efter Annas recept, så som vi längtade efter att de skulle smaka. Ostkakan blev så där bra, även om den smakade gudomligt. Det var något med konsistensen och strukturen i min egen variant ;-(. Förhoppningsvis kan jag någon dag får vägledning av dem som har ärvt receptet i ”ryggmärgen” ;-).

Nu tackar jag Lena varmt för insatsen att fånga receptet genom en god väns mamma 😉

Smålandskringla – recept nedtecknat av Lena;

För länge sedan användes ”sur grädde” som inte skulle förfaras till att baka dessa kringlor, men numera surnar ju inte grädden, så använd färsk visprädde!! Smält 225 gr margarin, blanda i 2 dl grädde, 2 dl socker, 2 ägg och 3 tsk hjorthornssalt Tillsätt ca 1 l vetemjöl (mätt i ½ l mått) Gör kringlor, som gräddas i 225-250 gr ugn!! Ni ser när dom är klara!! Vissa gillar, att doppa kringlorna i socker, men jag gör aldrig det!! Lycka till!!

Ps Förmodligen kommer jag att testa dinkelmjöl istället för vetemjöl, ekologisk grädde, smör istället för margarin Ds

4 thoughts on “Med tacksamhet – recept på Smålandskringlor

  1. Jag har ett recept på kringlor som också enligt ursprungsreceptet ska vara bakade med sur grädde. I dem är det inga ägg och mycket mindre socker än i receptet ovan, men de blir väldigt goda!
    Margarin tar jag inte i med tång, så även i mina kringlor har jag äkta smör! !Jag har väldigt enkel smak – det bästa är helt enkelt nog”! 😉

  2. Hej Anneli!! Ursäkta att svar dröjt! Men klart att du får mitt recept också!! Här kommer det:

    1 hg smör röres pösigt med 3 msk (rårör)socker. Tillsätt 1½ dl sur grädde (eller gräddfil eller bara vanlig grädde) och 5 dl vetemjöl med 2 tsk bakpulver i. Ännu godare med 2 tsk vaniljsocker i också! Det ingick inte i orginalreceptet men jag brukar ha det i. Gottigottgott! 😛
    Ja sen rör man bara ihop en deg av ovanstående ingredienser och rullar längder som man snor ihop till kringlor. Jag gör ca 28 kringlor av det här receptet. Grädda i 200 grader i ca 10 – 12 minuter, Klart! 😀 (De ska bli så där lite gyllene, men inte alltför bruna).

    Den här degen är faktiskt väldigt bra i konsistensen – lätt att baka ut, och om man vill så kan man kavla den och göra kex av den istället. Bra deg också att göra när man bakar med barnen/barnbarnen!

    Vill man göra kringlorna lite nyttigare kan man byta ut en del av vetemjölet mot grahamsmjöl eller havrekli. Havrekli ger väldigt god smak så det brukar jag ha i.

    Lycka till med baket!! Berätta gärna vad du tyckte om min version av kringlor! 😀

Kommentera

