När ”tiden” inte längre sätter dagordningen

Budapestbakelse Café Trollkvarnen

Budapestbakelse Café Trollkvarnen

Plötsligt stod tiden stilla eller försvann den. I vart fall löstes den upp – likt tyngdlagen som släpper taget om astronauterna – när Nisse stämmer in gitarren och Roger drar ett andetag för att dra i första stråfen ;-). För egen del hade jag intagit en skön fåtölj invid ett fönster, värmde upp med med  Caffe Latte och en underbart god Budapestbakelse. Massor av grädde smaksatt med knaprigt seg maräng, kola, choklad och mandariner – en sådan njutning!!!

Café Trollkvarnen

Café Trollkvarnen

Det känns kul att jag har lyckats koppla samman Roger och Eva, ett plus ett kommer säkert inte att stanna vid två, alldeles säkert! Nisse har ju redan kommit med på banan. Ändå känns det lite darrande i kroppen – finns det fler än jag som gillar att sjunga, tillsammans utan att känna varandra, utan att behöva lära känna varandra, bara vara en stund och njuta? Först kommer någon då och då, sedan blir det riktig trängsel vid ingången och till slut så gäller – finns det hjärterum så finns det stjärterum ;-).

Finns det hjärterum finns det stjärterum - Café Trollkvarnen

Finns det hjärterum finns det stjärterum – Café Trollkvarnen

Här upplevde jag ingen tvekan – rösterna, musiken och sången bara flödade fram. I min värld upplevde jag en kaskad av energi som bara växte och växte, löste upp både tid och rum. Så här i stunden, i känslan av glädje, så känner jag mig fri och obegränsad. Vår sång och musik kändes som balsam för kropp och själ. Mina egna toner, orden som fick sin egen melodi och rytm öppnade upp mitt hjärta och mitt inre universa – här finns jag en vacker sångfågel!

 

Allsång på Café Trollkvarnen

Allsång på Café Trollkvarnen

 

Allsång på Café Trollkvarnen

Allsång på Café Trollkvarnen

 

Roger ledde inte allsången han blev ledd av sången och kunde som jag upplever det dansa runt bland borden, kaffekopparna och rösterna. Att han är finurlig och varmhjärtad kände jag redan till, denna gång blev inte heller något undantag. I stället för att vandra sida upp och sida ner i allsångshäftet, lät Roger och Nisse slumpen avgöra vilka texter och sånger som skulle komma att följa varandra. Ur en påse hämtades en lapp och en stunds väntan gav mig möjlighet att lyssna spänt och i stunden uppleva överraskningar.

 

Nisse  med en otroligt vacker gitarr och högtalare, levandegjorde också utanför fysikens lagar musikens eget liv och väsen. Varje ton, varje klang och ackompanjemang upplevde jag som om de föddes i stunden, här och nu. Inget gick eller kunde förutsägas alla – upplevde jag – lyssnade intensivt, gladdes, hurrade och njöt. Gemenskap, positiv stämning, sång och musik, och goda skratt kanske inte förlänger livet, vilket jag inte kan säga att jag eftersträvar, men jag finner livet definitivt värt att leva i en stund som denna på Café Trollkvarnen tillsammans med alla som var där just då!

Café Trollkvarnen

Café Trollkvarnen

Varmt tack Eva m fl som ständigt bjuder in och bjuder upp till ett liv värt att leva – Här och Nu!

Kommentera

