En helyllekväll ;-)

För någon dag sedan gav jag mig själv en riktigt fin ”Helyllekväll” som fortfarande bjuder på känslor av omsorg och omtanke, närhet och värme, tända ljus och mys under filten efter ett härligt bad.

Förberedelserna kändes varsamma och heliga, liksom bildspelen inom mig. Jag ler när jag upplever den vackra lagunen, djupt inne i skogen, långt borta från vardagslivets hets, smuts och dån. Här är vattnet rent och lent, växterna frodiga och omfamnande. En liten bäck faller vackert ner från en avsats lite högre upp. Vattendropparna är stora och glänsande 😉

Varsamt häller jag upp bärnstensfärgad tallolja i en liten liten skål med vacker dekoration i grönt, rött, blått och gult. Nu tar jag steget ut från industrialiseringens okänsliga produktion in i hantverkets varsamma känsla för görandet. Såpan doftar ljuvligt jämfört med t ex Grummes såpa – även om den i jämförelse med andra rengöringsmedel har en behaglig doft. Nu kommer jag att i vår lilla ”lagun” under duschens strilande tvätta mig med såpa över hela kroppen och också tvätta håret med samma såpa.

Av någon anledning har jag helt snöat in på att såpa borde vara bra för håret, även om jag kan uppleva att håret känns betydligt annorlunda och sannolikt skrämmande då upplevelsen av hur rent hår bör eller ska se ut. Den som har fett och stripigt hår sköter sig inte, är smutsig och kan uteslutas ur ”gemenskapen”, bespottas och retas. Men våra  hundars päls tvättas med såpa och när Oscar och Kajsa är nybadade, kan jag knappast slita mig från att ”snusa” i deras päls. Det känns gott att  sjunka in i den mjuka pälsen och härliga dofter ;-)!

I Wikipedia har jag lästa att fram till början av 1900-talet användes i huvudsak tallolja för att tvätta sig ”ren”. Därefter på både gott och ont finns det som jag upplever rengöringsterrorism som till sin början säkert hade betydelse för bekämpning av ohälsa hos befolkningen. Men under hela min uppväxt har jag levt med en – som jag upplever det – hysterisk jakt på ”smuts” både i den omgivande miljön och personliga hygienen. Ju starkare medel, desto bättre! Om jag är lite snäll så handlade det i vart fall inte om att på något sätt ifrågasätta hur de olika medlen framställdes, inverkan på miljön eller kropp och själ. I mina mörka stunder upplever jag det som att människan är det smutsigaste som finns och det handlar om att skydda sig mot sig själv och den egna ”orenligheten”.

”Lite skit rensar magen”, Bättre lite skit i hörnorna än ett rent helvete” m m uppmärksammade mig på upplevelsen av känslokall och fanatisk ”omsorg och omtanke” från ”mammas” sida. Ändå hade just renlighetshysterin satt avtryck i min ryggmärg och påverkade hur jag upplevde min kropp och mitt hår. Nu får jag öva mig i att säga att jag känner mig fin, jag känner att min kropp är fin, jag känner att mitt hår är fint. Jag känner att jag doftar gott och rent!

Att dofta gott och se rent ut behöver trots allt omprövas – från tankens kriterier till min egen näsa och sinnesintrycks godkännande. HälsingeSåpan doftar gott och ger mig otroligt vackra inre upplevelser från naturen. Idag efter ”Helyllekvällen” upplever jag att min hud känns varm och mjukare av den bärnstensfärgade ”oljan”. Håret upplever jag har blivit vilt till sin natur, känns mjukt och lent, lägger sig precis som det vill och lever upp ;-). Löst hängande ser det inte alls ut som när jag tvättar det med ”vanligt” schampo. Men i mitt hjärta vet jag att håret är rent. När jag sätter upp det med hjälp av en klämma så känner jag mig så otroligt vacker. Håret ”ser” levande ut, vackra gråa, ljusbruna, röda och mörkbruna nyaser lyser och ger skiftningar. Värmen i hjärtat talar sitt tydliga ”språk”. Inombords känner jag mig mycket nöjd och tacksam över hur fin jag kan uppleva mig genom min omtanke och omsorg om mig själv, naturen och omvärlden.

Varmt tack till HälsingeSåpa och Ingegerd!

Tips och Idéer – om hur och till vad Såpa kan användas; ”Då såpa använts väldigt länge finns stor kunskap om hur man använder den. Förslagen på denna sida är dels allmänt kända och dels vad publiken på mässor berättat för mig sedan jag startade tillverkningen.” (från hemsida HälsingeSåpa)

4 thoughts on “En helyllekväll ;-)

  1. Va spännande!!! Jag kollade upp länken, och det finns en återförsäljare i Hedemora – ett ”stenkast” från Nyhyttan som ju ligger mellan Avesta och Hedemora! 😀 Nu ska jag bara komma ihåg att köpa hem nästa gång vi är iväg åt det hållet!
    Tack för tipset!!
    Men du… blir inte håret flygigt och/eller svårt att borsta ut?

    • Så kul att du hittade något intressant. Nej håret har inte blivit flugit eller trassligt. Det som är och som jag känner att jag kan ha svårt att ta in är att det blir något ”fetare”/”stripigt”, när det hänger löst. Men det doftar gott, känns lent och mjukt, är lätt att forma och ser fint ut uppsatt ;-)!

Kommentera

