Älskade Helena

 

Image

 

Jag kände dina händer i mina. Du satt som en liten flicka i din sjukhussäng med benen i kors. Själv satt jag på en stol bredvid. Värme som flätade samman våra händer, närhet och gemenskap fick ljus och kraft att flöda i ett annars ångestladdat rum. Efter en ny röntgen stod det klart, tumörerna hade spridit sig snabbt. Kroppen kunde inte längre klara av att stå emot. Du berättade själv och sa flera gånger – mina dagar är räknade – med sådan medvetenhet att jag kände av något som skulle kunna beskrivas som ”sanning”.

Men det var bara din kropp som hade röntgats inte din själ, din livsglädje och livslust. Du berättade med klar röst och jag anar nu också  från djupet av ditt hjärta att du inte upplevde dig vara slut, vara färdig med livet eller viljan att vara nära dina kära – Krister, Henrik och Jonas med familjer. Barnbarnen Linton, Nicki och Svea speglar och väcker barnets mod inom dig – att värna och försvara allt äkta och närvarande i varje stund – att få vara sann i sig själv, att få uppleva och känna utan att någon annan refuserar, sätter gränser eller skambelägger.

Upplevelser av värm, ljus och energi – Helena – kan ingen ta ifrån mig eller oss. Vi pratar om när du inte längre finns i din kropp. Hur tid och rum löses upp och du i varje stund kan vara samtidigt hos både Linton, Nicki och Svea, dela deras vardag så mycket du själv önskar. Din blick vänder sig inåt och jag känner hur Helena funderar över dessa möjligheter, att kunna finnas där för att likt en skyddsängel värna deras personliga integritet och med nyfikenhet uppleva deras olika personligheter växa och blomma.

 

Helena foto anneli

Helena foto anneli

Flera gånger har jag fått dela din stolthet och stora glädje över ”pojkarnas” förmåga att se, stötta och ge ”barnet” utrymme i sina egna barn, dina barnbarn. Kan livet kännas vackrare än i just sådana stunder – inre stolthet och tacksamhet får flöda fritt! Visst är det så Helena att du har en enorm förmåga, inlevelse, förståelse och kraft. Du har under din livstid på jorden – i din fysiska kropp – ändrat kurs för en stor stor ”oceanångare”. Det är inte detta som har varit ”synligt”; hur du kämpat, hur du stridit, hur du har navigerat, hur du sökt kraft och lindring!

Nu förstår jag varför det var så viktigt för Janne att leta upp och ge dig en kaptensmössa – jag anar att han både kände och förstod din ”resa”. Älskade Helena tack för att dina varma kramar känns så starka och innerliga, att du finns här och nu, ler när jag gråter, blåser bort mörka tankar med din  fullständigt klockrena humor!

Kapten Helena Pettersson på Göta Kanal

Kapten Helena Pettersson på Göta Kanal

One thought on “Älskade Helena

Kommentera

