Smör och grädde som godis

Visst fanns det en period i mitt liv då jag fastnade i fantasin om att ”fett” som smör, grädde och en rand på skinkan inte var bra eller rättare sagt – producerade mer ”fett” på kroppen ;-). Inget smör på mackan! Istället blev det pålägg direkt på brödet. Det gick alldeles utmärkt att sluta dricka mjölk till pannkakor, nybakat bullar och pepparkakor! Jag inbillade mig att grädde smakade kvalmigt och växte i munnen.

Till slut går det bara inte längre att fantisera och inbilla mig att jag lätt kunde avstå från smör, grädde och den härliga fettranden på skinkan, dansk skinkstek med svålen kvar mm ;-). I mitten på 80-talet känner jag i hela min kropp att jag längtar så intensivt efter smör och grädde att jag bara måste få min inre ”smörjning”! Jag håller på att ”torka ut” inombords ;-). Mot strömmen, alla tänkbara strömmar, så växer min övertygelse om smörets och gräddens betydelse för att må bra, laga god mat, njuta av efterrätter och andra godsaker!

Inombords känner jag mig övertygad, men det räcker inte för att jag inte ska känna tvivel eller som ”kärringen mot strömmen”. Jakten på kolesterol kan – som jag upplever det – liknas vid en manisk förföljelse i vetenskapens och medicinens tjänst, vilket legitimerade den. Min pappa som älskade fett – naturligt – i alla former blev belagd med skuld och skam för sin ”böjelse” som gav honom höga kolesterolvärden.

Janne kunde skratta åt mitt ”begär” efter fett, när jag kastade mig över nystekt fläsk, samtidigt som ännu fler struptag tas om det animaliska fettets ohälsosamma bidrag. Medelhavskost med olivolja höjs till skyarna! Transfetter är ett nytt begrepp som skakar om i vardagen. Chips och strips kan förkorta livet avsevärt – vid gigantisk konsumtion! Mättade och omättade fetter blir som nutidens multiplickationstabell – alla drillas med hjälp av vetenskapliga rapporter och medias insatser att kunna rabbla ”sanningen” om ”rätt och fel”.

Nu på kort tid – ja nästan som om det bara handlar om några få sekunder – så börjar helt plötsligt ny visdom sprida sig med ”vindens” hastighet – ”viral spridning” ;-). Etablerade ”sanningar” utmanas utanför gängse struktur. Fler kan göra sina röster hörda, dela dem med varandra, diskuteras och jämföras på ett helt annat sätt. Även om en forskare, som jag känner, sedan slutet av 80-talet hade börjat förstå att mättat fett kunde vara bra för personer med diabetes, så fick personen enträget kommunicera sina resultat. Det är inte förrän en bra bit in på 2000-talet som dessa ”nya rön” börjar framstå som ”rumsrena”.

Idag läser jag – ”Hjärnan består liksom inte av rapsolja eller majsolja utan till minst 60 procent av mättade fetter” – och känner att här är det någon som svingar med ”brännbollsträt” ;-)! Sanna Ehdin delar med sig av ett inlägg som jag uppskattar, känner igen mig i och gärna funderar vidare på;

Väldigt många har nu förstått att vi har blivit lurade av Livsmedelsverket när det gäller det mättade fettets och kolesterolets påstådda farlighet. Båda dessa är naturliga och behövs i kosten för en stark och god hälsa.

Speciellt viktigt är det för vår hjärna och nerverna. Hjärnan består liksom inte av rapsolja eller majsolja utan till minst 60 procent av mättade fetter… Mättade fetter är stabila, näringsrika fetter som vi haft i vår kost sedan urminnes tider och som våra gener utvecklats med. Naturligt, gott, nyttigt och mättande som varar länge!

Hela inlägget – Naturligt mättat fett är rätt! Sanna Ehdin hos Passgen Blogg – klicka här!

Kommentera

