Som om någon puffade pollen rakt in i näsan!

Image

blomma på päronträd – foto anneli wiberg

Den lilla lilla blomman – bland alla andra små blommor – kan fascinera mig otroligt utan att veta varför ;-). På avstånd svallar vita, skira flor och slöjor – i stunden stannar tiden – tankar och kontroll släpps fri. Hur är det möjligt att – som människa – kunna vara så ”upptagen” i tanken att en promenad bland blommor och bland kanske inte förmår uppmärksammas med öppet hjärta och sinne ;-)?

Tidigt en morgon, när fåglarna kvittrar och jag lyssnar till alla otroliga stämmor som harmonierar med varandra med ständiga överraskningar för den som lyssnar, så sticker jag näsan ner i en nyutslagen blomma på päronträdet. Oj vad hände, vad hände? Nej, jag blev inte stucken av något bi! Snarare upplevde jag en explosion av dofter och det går omöjligt att sätta ord på dem alla. Att försöka identifiera och definiera dem skulle sannolikt, för min del, förta hela upplevelsen av att ”fångas av en stormvind”!. Hela ”jag” virvlar runt i färger, smaker och dofter! Så här starkt har jag aldrig tidigare blivit berörd.

Image

blomma på körsbärsträd – foto anneli wiberg

Är det bara päronträdets blomma och dofter som jag har kunnat bli berörd av? Likt en humla som varit instängd för länge bakom ett soldränkt och varmt fönster, vinglar jag fram till körsbärsträdets blomma. Om än inte lika kraftfull, så blir jag ändå djupt berörd, som om jag just då vandrar i ”Körsbärsdalen” i en helt ny ”verklighet” med alla sinnen öppna och jag känner mig fullt levande. Som om jag skulle behöva nypa mig i armen, tar jag några steg för att på nytt sätta ner näsan i en öppen och varmt leende blomma, plommonets. Då får jag en puff som om en liten varelse satt i blomman och sprutat pollen rakt in i näsan. Jag hör ett härligt skratt, någon som rullar runt och håller sig för magen.

Förvånad, känner jag mig ändå djupt övertygad, allt jag upplever och blir berörd av är verkligt – här och nu. Allt vackert, allt varmt och mjukt, lekfullt och kärleksfullt, ljust och lustfyllt existerar och inte bara det. Även den här del av ”livet” är jag en del av, får stanna kvar i och njuta!

Image

blomma på plommonträd – foto anneli wiberg

När solen är på väg västerut och vi österut, så går jag återigen in fruktträdens vackra värld av blommor och liv. Plötsligt blir jag också medveten om att jag inte är ensam, jag känner en varm arm om mina axlar. Jannes dofter blir så tydliga och han berömmer mig för att liv som får möjlighet att leva och vara närvarande i vår trädgård! Jag själv njuter så av att känna hans närvaro i en helt annan men mycket verklig ”värld”!

 

 

 

 

One thought on “Som om någon puffade pollen rakt in i näsan!

  1. Kära du. Så härligt att du med alla dina kroppar, synliga och osynliga kan känna dessa stora livsupplevelser. Det är en härlig tid nu – i alla ”verkligheter”. Och så fint att du har Janne så nära dig. Hinnan mellan de olika världarna är mycket tunn och våra sätt att nå varandra är obegänsade. KRAM Ma

Kommentera

