Om att morgonen idag är samma morgon som när jag föddes!

Är det möjligt att leva här och nu, söka sinnesro och frid, samtidigt som tanken är inställd på att varje dag är en ny dag?

Hur känns det i kroppen om jag tänker på att varje gång jag lägger mig, så är det inte för att dagen är slut och natten en övergång till en ny dag. Solen går ner i väst och upp i öst dag ut och dag in? Det kommer ingen ny dag, inget nytt oskrivet blad eller en kedja av dagar med nya möjligheter, utan samma morgon som igår!

Det går inte att lämna något bakom sig eller att skapa en ny framtid utom i tanken och med hjälp av ett visuellt medvetande.

– I morgon blir det bättre 

I går kväll när jag längtade efter att få krypa ner i vår varma säng, känna mig omfamnad och få vila, blev jag tydligt medveten om att jag i tanken ville lämna en sorgsen dag för att under natten tvättas ren från svärta och förhoppningsvis vakan till en ny dag med lättnad och rosenskimmer.

DSC_0117

Jag funderar; Om det nu inte är en ny dag som kommer i morgon, utan samma morgon som i morse? Oj så skönt det känns i kroppen, sinnesnärvaro och min spegelbild känns strålande. Natten och sömnen upplevs just nu inte som någon övergång utan  som en härlig återresa till samma morgon som igår, förrgår osv.  Underligt nog följer det en alldeles ny ”tanke”; Jag är fin och allt vackert som är AnneLi kommer att vara än starkare och vackrare precis som blommorna i trädgården en tidig morgon.

– Sova på saken

Här upphör på något märkligt sätt möjligheten att låta tanken förnedra mig, jag kan inte längre jämföra hur jag borde vara, hur dagen borde kännas och upplevas, hur livet borde vara och – mycket intressant – BLI längre fram i framtiden.  Min kropp – mitt kroppsliga medvetande – berättar att jag bara är, är här och nu, med mig själv och ingen annan. Ingen del av mig kan fly undan obehag och rädsla, söka lycka och glädje någon annan stans.

Tystnad

Hur känns det i kroppen när jag föreställer mig att just denna morgon är exakt densamma som den morgon jag föddes? Hjärtat känns som en liten hand som knyts, musklerna över bröstkorgen stramar liksom musklerna i pannan, runt ögonen och runt strupen läggs en järnring. Trots att jag i tanken har vaknat upp till en ny dag varje morgon, så har inget förändrats. Upplevelsen finns kvar, samma morgon lever kvar och jag kan nu med en annan tanke stanna kvar och inte längre fly, det är samma morgon som när jag föddes. Var har alla ”nya dagar” tagit vägen och gett mig?

Min kropp är min, den går inte att byta ut, mina upplevelser är mina och går inte att ersätta. Jag kan inte längre fly, bara stanna kvar, ta hand om sorgen och smärtan, möta den, se den i ögonen och acceptera, vara kvar. Visst känns spänningarna, rädslan, frustrationen ohållbar som om den skulle slita mig i stycken förr eller senare. Samtidigt kan jag uppleva mer av mig själv.

Något som inte går att se, ta på eller hålla fast ler, månar om mig och håller om mig. En vacker röst får mig att stanna upp, känna tårarna rinna över kinden. Min uppmärksamhet följer rösten, stämman och sången som om den vore en fjäril som jag inte ville släppa kontakten med.

Om morgonen idag är densamma som igår, är inget nytt, utan istället kan jag återgå till känslan och stunden tillsammans med mina växter, hur mår de, trivs de, behöver de något just nu som jag kan hjälpa till att ge? Nattens vila har inte gett mig  nya möjligheter att ta avstånd ifrån eller att söka en bättre morgondag genom tanken. Istället känner jag förnyad kraft och glädje att vara lyhörd, att känna omtanke och omsorg om både mig själv och mina fina växter.

Jag kan inte längre välja mellan upplevelser av mörker och ljus, har och kärlek, rädsla och trygghet. Kanske är det så att med samma morgon som när jag föddes, så blir ljuset starkare och mörkret svagare, sida vid sida. Att få uppleva mig hel som människa kanske behöver stöd av tanken att jag vaknar upp till samma morgon som jag föddes, ”dag ut och dag in”, så som jorden snurrar kring sin egen axel.

Kommentera

