God Jul Älskade Janne

2014GodJul

I år känns det som önskan om God Jul inte bara smärtar utan också har gett mig en djupare innebörd. Nu när sorg och saknad inte bara stannar upp, utan likt ett litet fosters första rörelser, sänder vibrationer och får hjärtat att flöda av glädje och lycka. Ja just den här upplevelsen fick jag vara med om för några dagar sedan.

Jag har hört att den som älskar kan också känna djup sorg och smärta. Ändå har orden eller kommentaren inte lindrat som det sannolikt var tänkt. Nu kan jag känna Janne i hjärtat, njuta och glädjas av fina känslor som hör till våra gemensamma stunder och vardag. Nu gör det inte bara fruktansvärt ont att minnas våra bataljer inför julgranshuggningen ;-). Istället ler jag åt upplevelsen av hur han försöker skydda skogen från min önskan om att hitta den perfekta Kalleankagranen.

I min värld känns han irriterad och något störd av att inte bara kunna hugga en gran som står alldeles för nära, kväver en annan gran, en grantopp på en gran som ändå måste tas ned för att den stör en annan gran. Janne upplever nog att det finns risk för att han skulle behöva göra något som inte känns bra för honom. Själv har jag ett förflutet med en pappa – som även om han fick anstränga sig för att le och glädjas med mig – högg den finaste granen i skogen för att uppfylla min dröm 🙂

Jag gav upp min dröm om att kunna hugga den finaste granen i skogen till jul. Väl inne i stugvärmen, med den ”gröna” granen ståendes vid husknuten, infann sig husfriden igen :-). Just denna stund med fika efter några timmar i skogen är underbart God. Kinderna är röda och lite frostnupna, tår och fingertoppar kalla, lite svettig och så alldeles ny och livskraftig luft i lungorna. Med alldeles nymalda kaffebönor så skvallrar doften om ett gott kaffe är på väg.

Solen strålar, snön gnistrar och minusgraderna ger en alldeles speciell stämning både utomhus och inomhus. Det nyss upphällda kaffet ångar i koppen. Med inslag av små – nästan obemärkliga – ritualer förhöjs kaffesmaken med mycket personligt utvalda skvättar med mjölk. När de första dropparna av kaffe når smaklökarna, blandningen känns perfekt, värmen sprider sig i munnen och flyter sakta in i kroppen, då känns stunden fulländad.

Vi sitter där tillsammans vid köksbordet, känner solstrålarna som letar sig in genom fönstret, nöjda och tacksamma för att ha det varmt och gott, kunna slå oss till ro och lämna julgranshuggningen bakom oss ;-)!

En God Kärleksfull, Omtänksam, Fridfull Jul!

Anneli

Kommentera

