Delad glädje dubbel glädje – Om att odla i växthus

IMG_3695

Fuchsia Deep Purple – en present från Styragården

Direkt känns det alldeles tydligt, att vi som samlats, delar något som gör att vi redan känner varandra :-). Alla ger på olika sätt uttryck för glädjen att odla och nu framförallt handlar det om att odla i växthus. Stolta berättar vi om våra växthus både de som finns på plats, det som ligger i sina förpackningar och kommer att byggas inom kort, det som ligger i varukorgen och väntar på att bli beställt :-).

I min värld blir det en helt fantastisk stund på Styragården tillsammans med Ulrik som fascinerar mig med sitt genuina intresse för odling och växter. Programmet är inte givet, våra frågor kommer i fokus liksom våra egna erfarenheter.

För egen del så kom mina ”ljus” att tändas och fortsätta att brinna, när Ulrik gav bilden att tänk på växthuset som en miljö, där det går att övervintra växter med  härdighet för zon 1 och kanske t om zon 2. Jag tänker direkt på mina Jätteverbenor, som har förutsättningar att övervintra i vissa vindskyddade trädgårdar i Skåne. Nu kan jag kanske också behålla några över vintern.

Eftersom jag valde att lägga plattor i växthuset, så har jag kanske lagt lite krokben på mig själv. Bäst förutsättningar för odling och övervintring är förmodligen att hålla jorden öppen för att kunna få bra jord, växtbetingelser och optimalt med plats. När det gäller övervintring, så handlar det om att kunna gräva ner krukor i jorden så att frosten inte biter tag i rotklumpen.

Okej, nu valde jag plattor, och känner mig trots allt nöjd, det blir till att tänka om och tänka nytt för att hitta bra förutsättningar ändå. Just nu är jag inne på att placera ut pallkragar med plats att kunna gå runt dem :-)!

Ulrik avfyrar en ny raket som får tankarna att skaka om. Tänk nu på hur växthuset kan användas hela säsongen och att alla växter inte behöver bo i växthuset hela sin livstid!

– Vintergröna växter kan övervintra i växthus för att sedan sättas ut i trädgården, när frosten förhoppningsvis är över, som t ex Fikonträd, aprikos, nektarin, mandel.

– Höstlökar kan planteras i krukor och sättas in i växthuset, nedgrävda i jorden, över vintern.

– Fröer som lämpar sig för höstsådd – vintersallat, spenat, morötter, ringblomma m fl, går att så på hösten i växthuset, när tomater och gurkor inte längre klarar sig.

– Odlingssässongen kan börja tidigare i ett västhus än på friland och det går att så rädisor, morötter, sallader i mars – april osv. Den är också längre i ett växthus.

– Sätt potatis som gror och växer lite långsammare än t ex rädisor och sallad på samma yta. Sätt t ex tomatplantor där sallad och rädisor håller på att skördas för att använda odlingsytan på ett bra sätt. (Kombinationen tomat och potatis på samma odlingsyta är kanske inte att föredra, de är släkt med varandra och kan drabbas av samma ”sjukdomar”).

– Förgro plantor för plantering ute, när risken för frost är över. Viktigt med frostvakt i växthuset.

Vilken härlig stund jag fick med fokus på så mycket positivt, intressant och spännande. Som tur är – fortsättning följer om några veckor, då vi ses igen i den härligt inredda butiken på Styragården.

Kommentera

