Om materialsporter och hantverk

Sekatör och grensåg från Felco

För mig är det själva hantverket, känslan i kroppen, som är det viktigaste. Hur känns det i kroppen att slå den perfekta svingen, klicken vid tillslaget av bollen och sedan se bollen lägga sig precis så bra som det bara går att önska sig. Det ofattbara händer och jag känner mig som ett med slaget och bollen!

Ingen klubba i världen kan kompensera mig för min avsaknad av känsla, ett gensvar som är så mycket mer än intellektuell kunskap. Det är först när slaget ”sitter” som det kan bli intressant – i min värld – att fundera över om det finns en klubba som passar mig bättre.

Nu har jag efter flera års intresse och engagemang, erfarenheter och hantverk, investerat i en efterlängtad sekatör. Tidigare har jag inte alls känt för att köpa ”dyra”, då jag egentligen inte har förstått mer än att jag ”kapar” en gren, en stjälk. Ju mer varsamhet jag har utvecklat inför allt levande i trädgården, desto mer betydelsefullt har det blivit att kunna vara mer omsorgsfull och lyhörd.

Ett gammalt plommonträ som fått ny krona

En gren kan kapas men också skäras med en fin snittyta som inte bjuder in till sjukdomar, röta och skada. Snittet kan läggas så att trädet kan ta tillvara sin förmåga till självläkning, barken växer över såret! Mitt engagemang för naturen börjar närma sig upplevelsen av att vara delaktig i ett hantverk, ett samspel mellan min förmåga att göra och naturens visdom.

Lika skönt som jag upplever det att duscha efter en dags härlig lek i trädgården, lika skönt tycker sekatören att det kan vara att bli ompysslad efter en dags flitigt användande.  Den som jag nu har investerat i känns som en förlängning av min hand, mina fingrar och naglar :-), för att kunna fortsätta vara smidig, len och känslig!

Än en gång lyssnar jag till hur äppelträden kan beskäras genom att läsa Peter McHoys erfarenheter. ”Beskärning på lätt sätt”. I vår trädgård finns två gamla äppelträd och ett planterat hösten 2014. Ibland kan det kännas som att inte se ”skogen för alla träden”, när grenar växer kors och tvärs. Nu blir jag uppmärksam på att söka upp grundstammen, trädets form genom bärande grenar och hälsa.

”Förra sommarens tillväxt” kan ju vara flera somras :-)! Men ändå, ta sikte på trädets grundstruktur av grenar och korta in ”sommarens tillväxt” på huvudskotten, korta in dem två tredjedelar. Slutligen kortas skotten till det återstår ett par knoppar. Nu syns förhoppningsvis grundstommen, eventuellt kan några illasittande grena tas bort. De yngsta skotten är inrotade och kommer att stimulera till fler fruktsporrar.

När det gäller Hallon, så gäller det att skilja på buskar som ger sommarhallon respektive hösthallon. Hösthallon beskärs under viloperioden. Alla stammar skärs av nere vid marken. Bären kommer på årsskotten, som växer snabbt på våren. Det är bara grenar som bar frukt föregående år, som skärs av på busken med sommarhallon. Själv har jag tagit bort grenar som burit frukt under sommaren, när bären har ätits upp och det inte kommer några fler :-).

Röda och vita vinbärsbuskar beskärs på liknande sätt. Ta bort en till två av de äldsta grenarna under viloperioden, korta in hälften av årets tillväxt. Det kan vara bra att känna till att det är grenar som är minst två år som sätter frukt. Svarta vinbär sätter frukt på föregående års grenar, därför är det de unga skotten som ska behållas och äldre tas bort under buskens viloperiod.

Björnbären känns ganska lätta att beskära :-), eftersom de för det mesta bär frukt på årsgamla stammar. Det jag behöver hålla koll på är att ta bort de som burit frukt. Detta kan med fördel göras under vintermånaderna.

Nu är det dax att få pröva mina fina nya verktyg!

Kommentera

