Cyberfilosof

Så överraskad jag blev tidigt på morgonen. I min värld ser jag bara en sur ”gubbe” framför mig, när namnet Alexander Bard kommer på tal. Nu visar det sig att Alexander, för 20 år sedan, förutspådde internets framtid, att inga böcker skulle behövas, vi skulle kunna söka all information via internet (repris på intervju i Nyhetsmorgon TV4).

Med stor förvåning lyssnar jag vidare på dagens intervju med Alexander och att han beskriver sig själv som cyberfilosof, en helt annan sida än den som han visar upp som jurymedlem i IDOL :-). Min nyfikenhet väcks när han säger att människan inte förändras, däremot utvecklas teknologin och den påverkar oss i vardagen. Stora grupper av människor flyttade från landsbygden in till städerna, nu är det en ny stor flyttningsvåg på gång, unga människor flyttar från städerna och kanske också landet in till internet. Vilken häftig bild och ”fantasi”! För denna generation handlar det inte om att förhålla sig till den där lilla apparaten som ligger i fickan, den har funnits i hela deras liv, lika självklar som solen på himlen. ”Medelålders” världsbild är inte densamma som ungas.

På frågan hur oroliga föräldrar ska förhålla sig till ungas ständiga tillgång till mobiler, paddor mm och framförallt internet, svarar Alexander. Försök inte pådyvla dem din egen världsbild, sätt dig ner och försök lära dig av hur de ser på livet och verkligheten, förhoppningsvis får du dela deras verklighetsuppfattning!

Imponerande svar av Alexander Bard till orolig förälder, Jesper på Nyhetsmorgon TV4 :-).

Själv känner jag mig så ”sjukt” glad, att jag insåg mycket tidigt att mina barn startar på en helt annan bana, en som ligger 26 respektive 30 år framför min egen. Min verklighetsuppfattning kommer aldrig att vara densamma som deras. Jag kan inte tränga på dem min egen med hjälp av en plastpåse som trycks över deras huvud och för eller senare kväver dem. Då hade jag ingen aning om hur deras verklighet skulle kunna påverkas och formas av teknologi eller andra villkor. Det enda jag visste var att de precis som jag på bästa sätt skulle försöka klara sig, hitta sin plats i tillvaron, försöka rådda i olika möten, relationer och sammanhang!

Efter att ha sökt via nätet efter Bards och Söderqvists böcker, så har jag tagit kontakt med suveräna personer på mitt bibliotek, via mail, och frågat om någon kan hjälpa mig få fram den första i en triologi, Nätokraterna :-)! För mig, något över medelåldern kanske, så är jag mycket förtjust i möjligheten att nätverka och samarbeta, både face to face, men också via nätet och cyberspace! Precis så som Bard beskriver den äldre generationen.

Nätokraterna – Bokus.com

Kapitalismen är död. Nationalstaten kollapsar och ett nytt samhälle, i många avseenden brutalare än det gamla, växer fram. Den digitala revolutionen vänder ut och in på alla invanda begrepp och förändrar förutsättningarna för allting. Vad händer med staten? Demokratin? Hur förändras vi och vår världsbild?
”Nätokraterna” är ett ambitiöst försök att beskriva människans livsvillkor i ett framtida elektroniskt klassamhälle.
Jan Söderqvist är skribent och tv-producent, Alexander Bard är känd från musikbranschen, men är också internetföretagare och ekonomisk geograf.
(Seelig)

En fråga som Alexander ställer i slutet av intervjun kommer jag att nyfiken söka ”svar” på. Hur kommer unga människor – uppväxta i internet – att göra när de går från virtuella möten, nätverkande och samarbete till möten i den fysiska världen? 

Kommentera

