Drömhus

IMG_0005

För mig har det blivit något alldeles speciellt att få uppleva drömmar som känns i kroppen i höjd med hjärtat. Dessa skiljer sig från sådana som jag har haft i tanken, tankarnas värld, att göra något väldigt bra som uppskattas av många runt omkring mig. Jag har önskat mig ett hus, en bra bil, att utbilda mig och ta examen, att få pengar till projekt osv.  Varje gång en sådan ”dröm” har uppfyllts, så har jag inte kunnat känna någon djupare  inre glädje, utan mest bara tomhet. Inte ens i tanken har något hurrarop brutit ut. Istället har nya önskningar, planer och mål skrivits upp!

IMG_3388

Nu har jag nog börjat förstå skillnaden mellan drömmar och önskningar, upplevelse och prestation, självkänsla och självförtroende! En dröm känns för mig som något som porlar i kroppen, friskt källvatten :-), som ett frö som vill bli satt i jorden för att kunna växa, en vacker blomma som doftar, en upplevelse som bara växer och växer i takt med att den vårdas och älskas.

DSC_0054

Just en sådan dröm finns nu i sin fysiska form i vår trädgård, ett växthus eller ett drömhus. Glasväggarna och glastaket skimrar som om de vore hämtade från en saga och där jag som en liten tomte, älva, alv eller kanske prinsessa kan leka tillsammans med mina vänner – fröer, gröna blad, blommor, frukter, jord, småkryp, fina krukor :-).

DSC_0103

Mitt växthus har inget mål, är ingen prestation och har inte byggts av mig själv även om jag tror eller kräver att jag skulle kunna klara detta. Jag lovade  –  ingenting – för att ge mig själv  ”bygglov”, bara att få känna glädjen att se det byggas och stå klart, att jag skulle kunna sitta där och njuta i en bekväm stol och få maximalt med ljus under dagar då det behövs något mer än bara livet under en bar himmel :-).

IMG_3574

Jag känner mig också tacksam för all hjälp jag har fått för att min dröm skulle kunna bli verklighet. Alla goa fikastunder med prat om växthus och andras erfarenheter före beslut, nöjet att leta runt och titta på olika växthus, samtala med mig själv för att förstå min dröm och inre längtan. Till detta kommer då själva byggandet – tillsammans – som faktiskt är så viktigt för mig för att inte tala om pauser med fika eller något gott att äta :-).

IMG_0010

Kommentera

