Alva

En liten Alva är född. Namnet känns otroligt befriande, inte besudlat med några tidigare erfarenheter. Föräldrarna har gjort ett bra jobb, i all hemlighet. Inget kön var känt före födelsen, inte heller namnet för mer än föräldrarna. En liten älva har gjort plats i mitt hjärta.

Spänningen, nyfikenheten och oron tilltar, mycket annat börjar förlora i betydelse. Först kom det ett sms, redan kvart i sex på morgonen. Nu har det satt igång, kort och kärnfullt. Ett andra sms kommer, kanske, kvart i elva på förmiddagen. Nu åker vi till förlossningen, därefter inte ett ljud.

Min egen son ska nu göra sin absolut största resa i livet, bära fram ett litet barn. Mitt mamma-hjärta flippar, nu får mamma stanna kvar utan att kunna följa med. Om något händer, finns det inte någon tröst att ge. Det går inte att sätta på ett plåster, blåsa lite grand, hålla om en stund.

Janne längtade så efter barnbarn, Nils och Linda var hans förstahandstips. Han ville leka, busa och utmana föräldrarnas regler och gränser. Det blev Lisa, Andreas och Joakim som fick dela dessa timmar av väntan och glädje.  En stund i livet som berör, lika starkt såväl som när liv går mot sitt slut, som när det tar sin början.Tack för att ni finns hos mig!

Det är genom ”den där mobilen” som beskedet ska komma, det som jag så innerligt längtar efter. Ingen ringsignal har nog någonsin varit så efterlängtad som den jag väntar på. När det varit mörkt i flera timmar, natten närmar sig och orons röst börjar tala om att det kommer inte att gå att sova, så hörs äntligen en ringsignal.

Tonerna börjar i min mage, ringlar sig sedan upp genom kroppen, tar en sväng genom hjärtat, för att sedan nå mitt medvetande. Äntligen hör jag hans röst, jag skulle bara vilja gråta av lättnad. I andra änden, utan att kunna se och hålla om, hör jag min son berätta att en liten Alva är född kl 15.23, vägde 2 750 gr och var 46 cm lång. Ofattbart hur viktiga just dessa mått är, kanske för att äntligen kunna känna något i händerna och vara säker.

Lilla Alva har tagit plats i våra hjärtan, ett liv som alltid kan komma till oss och känna sig säker på att här finns det hjälp och stöttning att få!

 

 

 

2 thoughts on “Alva

  1. Hej farmor Anneli! ♥
    Jag fattar inte hur det gått till, men av nån anledning har jag missat detta blogginlägg, och först nu när jag höll på att rensa i min inkorg såg jag det! (Fast jag var ju faktiskt i värsta utbrändheten då när du postade blogginlägget, så SÅ konstigt är det kanske inte att jag missade det…)
    Ett år har nästan gått sen lilla Alva kom till er. Vilken lycka! Hoppas att allt är bra med den lilla och hennes familj. Och med dig förstås! Utbrister härmed i ett mycket försenat GRATTIS!! ♥

Kommentera

