Livsuniversum

Livsuniversum – att välja oss själva och vårt eget liv

Under utveckling ….

23JUN

Lyssna på min inre röst – Vad vill jag, Vad kan jag, vad mår jag bra av och mindre bra av, Vad gör mig gott ökar mitt välmående – för att kunna göra mina egna val!

Affirmation:

Må jag leva tryckt och säkert, skyddad från inre och yttre faror

Må jag känna mig glad och lycklig

Må jag vara fysiskt och psykiskt frisk

Må jag leva ett enkelt och kärleksfullt liv

Förlåtelse

”Förlåtelse är att öppna upp dörren för att släppa någon fri och att sen inse, att fången var du”/Max Lucado…. läs mer om förlåtelse på bloggen Anneli In Da House, Nu blir det klokord ….

”ALLA gör så gott de kan med det de förstår, förmår och kan i varje given stund – och när man kan göra bättre så kommer man att göra bättre”…. fortsättning följer på bloggen Anneli In Da House, Insikter och lärdomar..

Förlåt!
Att förlåta är att släppa taget om något som kanske har kontrollerat mig i åratal. Det kan vara en person, en rädsla eller en händelse. Att förlåta är inte att acceptera att bli dåligt behandlad (tvärtom), det är att släppa taget. Inte att förglömma att förlåta sig själv. Förlåtande är en handling av kärlek. Det är att höja sig själv medvetandemässigt och frigöra sig från smärta. (Se inlägg i original)

Kärlek

Vari ligger skillnaden mellan att ta ansvar för och ge och dela med sig i det som jag kan förstå som eller uttryck för Kärlek? Hur kan en negativ känsla för ansvar förstås och hur kan en positiv känsla förstås? Kan ge och dela med sig också förstås som negativt respektive positivt för mig själv eller en annan person?

Mirakel

Albert Einstein lär ha uttryckt följande: Det finns bara två sätt att leva sitt liv;

* Det ena är som om ingenting är ett mirakel.
* Det andra är som om allt är ett mirakel.

Jag kan nu välja bort och av egen fri vilja välja det andra alternativet – Det andra är som om allt är ett mirakel – och låter mig fascineras, undra och fundera över det jag ser, hör och upplever!

”Mor till dotter och Far till son” – så styr autopiloten ”verkligheten”?

Hur och vad förmedlar ”kvinnor” om ”kvinnor” till sina ”flickor”? Hur och vad förmedlar ”män” om ”män” till sina ”söner”?  Hur och vad förmedlar ”Mödrar till sina söner”, ”Fäder till sina döttrar”?

”Rolighetsfaktorn”

Håller på att formuleras i tanke, känsla och kroppsliga förnimmelser…..

Anna Kåver; Att vara känslosam är inget svaghetstecken. Tvärtom är det bra att vara känslig. För känslor är ingen onödig biprodukt som gör oss ineffektiva och irrationella. Känslorna gör oss kreativa, ger oss drivkraft och skapar vår upplevelse av identitet.

Anna Kåver: Känslor – Glädje, kärlek, sorg, nyfikenhet, rädsla, ilska, skam och stolthet är de åtta grundläggande känslor som vi alla har. Men vissa känslor maskerar lätt andra – marktäckare kallar Anna Kåver dem. Och de komplicerar känslolivet. Marktäckarna, som ofta är inlärda, döljer och tar över den ursprungliga känslan på ett sätt som gör upplevelsen otydlig. Uppväxt och omgivning har lärt oss vad som är acceptabelt att visa. Så vissa styr över ilskan i ledsenhet och börjar gråta när de blir arga, andra visar ilska när de blir rädda. Ilska är den vanligaste marktäckaren.

Anna Kåver: Fokusera på glädjetriggarna, manar hon också.
– Glädje är en så flyktig känsla. Därför är det så otroligt viktigt att vi utvecklar långa känslotentakler för att fånga upp allt som gör oss glada.
Och det beror på att de negativa känslorna – framför allt rädsla och ilska, men också sorg och skam – tycks ha förkörsrätt i vår hjärna. Att vi hela tiden snabbt måste kunna upptäcka och avvärja brister och faror, verkliga eller upplevda, gör att det går långsammare för oss att identifiera möjliga källor till glädje och njutning. Förklaringen är att det reaktionsmönster vi bär med oss en gång utformades för grott- och samlarliv. Det som var viktigt då var att på ett tidigt stadium upptäcka hot. Och systemet kopplas på väldigt snabbt. Vår hjärna är helt enkelt inte anpassad för att ta emot ett ”tillfredställt” tillstånd, menar Anna Kåver.

– Den söker hela tiden bristtillstånd.

Enligt lyckoforskarna är det i stället genom olika former av medkänsla som vi kan odla vår lycka – genom att uttrycka tacksamhet, göra snälla saker, lära oss att förlåta och ta hand om vår kropp. Vare sig pengar, konsumtion eller status är förknippade med lycka, enligt de studier som gjorts. Det är däremot förmågan att vara generös, förnöjsam och omtänksam mot andra.

– När vi är generösa aktiveras njutningscentrum i hjärnan. Därför är de här förmågorna så oerhört viktiga att utveckla.

Positiva känslor har en tendens att smitta av sig och goda känslocirklar ska vi förstås hålla vid liv. Negativa cirklar däremot ska vi försöka bryta så fort som möjligt.

I vår kropp har vi ett otroligt redskap att ta till. Vi vet ju att känslorna påverkar kroppen. Men det kan också fungera åt andra hållet, bakvänt. Kroppen kan tala tillbaka till oss, och påverka känslorna på ett sätt som vi inte är riktigt klara över ännu.

Är man arg eller orolig kan man till exempel prova en stunds halvleende, föreslår hon. Bara en liten dragning uppåt i musklerna kring mungiporna.

– Det kan låta oerhört flummigt, men det fungerar faktiskt. Det innebär inte att du plötsligt tycker att livet är underbart, men något aktiveras i hjärnans känslo-minnes-bibliotek, och man blir lite lugnare och mer optimistisk, efter en stund. På samma sätt kan man prova att röra sig i extremt långsamt om man är nervös, det ger också signaler om lugn och gör att hjärnans ”hot-program” kopplas ned. Man agerar som om man vore lugn och genom härmandet skapar man den känsla man vill ha.

”Konkurrens vs samarbete”

Drivkrafter ….

20110812

Jag vill och kan acceptera att livet har sina mörka sidor, omänskliga och skrämmande, kalla, avvisande och oförstående, rädsla, skräck, panik och obehag – jag vill och kan förlåta, öppna mitt hjärta och visa min värme, ödmjukhet för det som är svårt, svårt att ta till sig, svårt att förstå och bemöta.

Mitt liv är större än min tid på jorden, jag har all tid i världen och jag behöver inte blir klar eller avsluta något då livet är pågående här och nu i all oändlighet.

Johan Wenster sommarpratare

Citerar Karin Boye – vilket jag inte kan – det är inte målet utan resan som är mödan värd ….

Livet är en resa och den viktigaste person att ha med på denna resa är jag själv säger Johan Wenster. Jag började  visualisera mig själv, Johan, som en vis gammal man och jag har ständig dialog med honom. Men han är rätt tjatig varje gång jag frågar efter råd, så svarar han du får följa ditt hjärta. Ibland frågar han oxå – om jag verkligen vill ha det så här, hur kommer det att påverka dig på lång sikt, kommer du att hålla?

Hur kan mitt ”jag” visualiseras för att ge mig möjlighet att förstå mitt ”sociala” jag och olika karaktärer – för att förstå, acceptera, förlåta och se mångfalden av de möjligheter som kan vara jag men inte mitt innersta, mitt hjärtas röst.

Astrid Lindgrens 10 budord!

* Gud bevare oss för väldresserade barn.

* Barn behöver fler vuxna i sitt liv än bara föräldrarna.

* Att sätta gränser är kanske bra – men bryt dem när de bara är prestige.

* Barn måste få skaffa sina egna blåmärken.

* Empati är ingenting man föds med.

* Göm inte undan döden.

* Det är viktigt med bussiga kompisar.

* Barn tål att bli skrämda.

* Ingen förälder handla alltid rätt och det är inte så farligt.

* Men barnet måste kunna lita blint på dig.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s